Cyklistika

Pro všechny příznivce a milovníky dvou kol je jezero Lago di Garda to správné místo. Přímo vás láká nasednout na kolo a kochat se nádhernou krajinou a panoramaty jako z pohádky. Nejlepší podmínky a nekonečné možnosti se nabízejí jak pro bikery, tak i pro rekreační cyklisty i vyznavače ryzí silniční cyklistiky. Sever jezera Lago di Garda je spíše hornatější, jih naopak příjemná rovinka. Ať vyrazíte kamkoli, budete ohromeni úchvatným panoramatem a nádhernými scenériemi. Na severu jezera najdete řadu náročných výjezdů do horských sedel, single tracky i méně náročné mtb a cyklotrasy k horským jezerům a vrcholům až po pohodové asfaltové cyklostezky podél jezera i řek. Při sjezdu z nejvyššího vrcholu pohoří Monte Baldo – Monte Altissimo (2 078 m n. m.),  se vám naskytne neuvěřitelný výhled na jezero Garda. Na jeho hladině spatříte stovky loděk, plachetnic, windsurferů a kitesurferů, kteří brázdí vody jezera. Na úbočí pohoří vás přivítá městečko Torbole, kde to přímo žije sportem. Ulice kromě hotelů, restaurací a barů lemují desítky sportovních obchodů pro bikery, servisů i půjčoven bicyklů či městských a horských kol, a to od Torbole až po Rivu.

Sever jezera Lago di Garda je mekkou mountainbikingu. I proto se zde každým rokem na přelomu dubna a května koná cyklistický festival, jehož se účastní na dvacet tisíc příznivců cyklistiky z desítek zemí Evropy a světa. Celá oblast je protkána krásnými trasami vedoucími od hladiny jezera až k vrcholkům horským masivů. Na kole tak během jedné vyjížďky projedete typickou subtropickou vegetací s palmami, olivami a oleandry přes vinice až po alpskou vegetaci s jedlemi, borovicemi a horskou klečí. Úžasné terény a překrásné výhledy jsou vám při tom celodenními průvodci. Je třeba upozornit na fakt, že v Itálii se nesetkáte s takovou úrovní značení jako v České republice. Síť stezek je sice hustá, ale není lehké se v nich orientovat, a proto je ideální mít s sebou mapu.

Zde nabízíme 7 tipů na nejhezčí trasy u jezera Garda:

Ledro – Monte Tremalzo – Ledro (cca 36 km)

Trasa začíná u jezera Lago di Ledro. Od Ledra (buď z Mezzolaga nebo Pieve di Ledro) se po silnici č. 240 (jet se však dá i kolem jižního břehu ostrova) mírně stoupá vzhůru přes vesnici Bezzecca, Tiarno di Sotto a Tiarno di Sopra, až se před jezírkem Laghetto d ‚Ampola odbočí doleva na cestu Via al Lago d’Ampola a na křižovatce pak na silničku č. 127. A po ní serepentinami až na Tremalzo. Na průsmyku Tremalzo je restaurace Da Richetto, kde se můžete osvěžit a najíst. Cesta dále pokračuje po kamenité cestě, přes tunely vytesané ve skále až k sjezdu na Passo Gattini, zpátky k jezeru Lago di Ledro.

Okruh Torbole – údolí Sarca – Torbole (převýšení 370 metrů, cca 61 km)

Středně náročný okruh, který začíná v městečku Torbole přímo u jezera. Po cyklostezce se přejede do města Riva del Garda, směrem k vodopádům a jeskyni ve Varone („Parco Grotta Cascata Varone“). Dále se pokračuje do vesnic Deva a Tenno, odkud se sjede přes Varignano do středověkého města Arco s hradem. Cesta pokračuje do vesnice Mandrea, Ceniga s historickým mostem, přes Dro do Pietramurata, až k jezeru Cavedine. Okruh dále pokračuje zpět k jezeru přes hrad ve vesnici Drena, Moletta, Bolognano a Busatte do Torbole.

Lenzumo – horská chata „Rifugio Pernici“ (780 m.n.m.-1.598 m.n.m.)

Středně náročná trasa začíná v podhorské osadě Lenzumo kousek od jezera Ledro a prakticky stále stoupá 9 km krásnou krajinou se skvělými výhledy až k horské chatě Rifugio Pernici. Z Lenzuma je třeba jet směrem na salaš Malga Trat. Odtud doleva ve směru přístřešku pro dobytek, až se vystoupá na pahorek. Pak doprava po cestě až k Bocca Trat, kde se otevírají impozantní výhledy na horské vrcholky Monte Cadria (2 254 m n.m.) a na vrcholy nad údolím Val Concei. Odtud je to už jen kousek na Rifugio Pernici (1 598 m n.m.), kde si můžete odpočinout a dát něco dobrého na zub.

Riva del Garda – jezero Lago di Ledro (převýšení 900 metrů, cca 50 km)

Středně obtížná trasa začíná ve městě Riva del Garda na cestě „Strada del Ponale“ vysekané v obřím útesu nad jezerem. Stoupá se až k ústí silničního tunelu, kde se dá buď pokračovat po hlavní silnici přímo na Ledro, nebo se vyhnout provozu, přejet vlevo most ve směru Pregasina,  za mostem se dát hned doprava a po vedlejší cestě vyjet do vesnice Prè. Z Prè se dá přes Molina di Ledro prokličkovat po vedlejší stezce podél říčky Ponale až ke krásnému výletnímu jezeru Ledro. Tady doporučujeme jet podél jižního břehu do Pieve di Ledro, Bezzecca a Tiarno di Sopra až k jezírku Laghetto d ‚Ampola.

Z Riva del Garda k jezeru Tenno

Z města Riva del Garda jedete směr Varone, u vodopádů se dáte po silnici směrem Tenno. U cedule Gavazzo přejedete na polní cestu až do vesnice Cologna, a dále pak k jezeru Tenno. V jezeře se dá v létě koupat. Nazpět to můžete vzít přes Volta di Nó, do vesnice Varignano, kolem kostela Santuario delle Grazie, přes vesničky Ceole, Varone zpět do Riva del Garda.

Výjezd na Monte Baldo (2.218 m.n.m.)

Krásná a náročná trasa po severních svazích impozantního pohoří Monte Baldo s  úchvatnými výhledy na jezero Garda a Dolomity. Při pěkném počasí uvidíte až na mohutnou Pádskou nížinu, toskánské Apeniny i kraj Emilia Romagna. Trasa začíná v lokalitě Festa, dva kilometry od města Brentonico. Jede se po asfaltované cestě, směr San Valentino a dále po značkách na Monte Baldo. Na horské chatě Rifugio Fos-ce si můžete odpočinout a vychutnat si typické tridentské pokrmy. Cesta pak pokračuje dál do kopce, až dosáhne Rifugio Graziani. Na hřebeni hory je horská chata Rifugio Altissimo Damiano Chiesa, kde je možné se opět občerstvit. Odtud začíná náročný sjezd do údolí. U chaty Malga Campeje se můžete pokochat nádherným výhledem do údolí.

Pro silniční kola – z Arca na horu Monte Velo

Pouhých 13 kilometrů středně těžkého stoupání z Bolognana u Arca na Monte Velo poskytnou velmi silné zážitky. Hned od začátku se jede okamžitě do kopce. Zatímco opouštíte Bolognano, zdoláváte místa, kde je až 15ti procentní stoupání. Po asi pěti kilometrech se vpravo objeví až neuvěřitelná krajina s výhledem na jezero Garda. Cesta stoupá znovu, ale už bez těch prudkých míst, jaká byla na začátku. Poslední úsek je pak mírnější.

Další tipy na MTB trasy najdete zde:

Puria e Nansesa (délka 38 km, převýšení 1370 m)

Monte Zugna (délka 28 km, převýšení 1600 m)

Passo Giovo (délka 55 km, převýšení 1580 m)

Bocca Dromaé (délka 36 km, převýšení 1670 m)

Malga Vallestré (délka 27 km, převýšení 1500 m)

Downhill – The Serpent’s trail (délka 9 km, převýšení 1250 m)

Tremalzo – Malga Caset (délka 61 km, převýšení 2000 m)

Bocca di Fobia (délka 31 km, převýšení 1350 m)